Kaksi LP Kangasalan joukkuetta historiallisesti D-tyttöjen AM-sarjan A-finaaliin!
Julkaistu: 06.04.2023 07.40

Peräti kolme LP Kangasalan joukkuetta oli selvittänyt tiensä D-tyttöjen AM-sarjan A-välieriin, joissa karsittiin 12 joukkuetta huhtikuun lopussa Eurassa pelattavaan A-finaaliin.

LPK Valkoiset voitti päivän kolme ensimmäistä otteluaan suoraan 2-0 ja varmisti näin paikkansa A-finaalissa jo ennen viimeistä otteluaan. Siinä tuli 2-0-tappio Salon Viestille ja näin välieräturnauksen kakkossija.

LPK Black Wolvesin välieräpolku oli kimurantimpi. Kolmesta ensimmäisestä ottelusta tuli 0-2-tappio OrPolle, 1-1-tasapeli Supia vastaan sekä 0-2-tappio SoPalle. Viimeisestä ottelusta EuRa Salamoita vastaan piti siis ottaa 2-0-voitto ja pikkupisteissä vielä 17 pistettä plussaa, jotta jatkopaikka tulisi. Joukkue syttyikin valtaisaan taisteluun ja onnistui nappaamaan voiton tarvittavalla erolla (2-0, erät 25-12 ja 25-9), ja kampesi näin mukaan A-finaaliin.

LPK Red Foxesin välierästä muodostui myös erittäin tiukka. EuRa oli lohkon selkä ykkönen voittaen yhtä lukuunottamatta päivän kaikki erät. Kahdesta muusta jatkopaikasta käytiin kuitenkin raju taistelu kolmen joukkueen kesken. EuRa-tappion lisäksi Red Foxes pelasi tasan 1-1 sekä Perniön Sisua että Ylöjärven Ryhdin Valkoisia vastaan. Sen kohtaloksi koitui kuitenkin yksi erätappio Hämeenlinnan Valkoisille, ja näin joukkue jäi yhden pisteen erolla lohkon neljänneksi ja näin ollen pelaa huhtikuussa B-finaalissa.

Vaikka kolmen joukkueen saaminen mukaan A-finaaliin oli harmittavan lähellä, on kahden joukkueen edustuskin siellä historiallista. Ainakaan nykymuotoisen AM-sarjan aikana seura ei ole vielä koskaan onnistunut vastaavassa. 22.-23.4. tuleekin olemaan seuralle todellinen juhlaviikonloppu.