LPK juniorien toiminta perustuu merkittävissä määrin lentopallosta innostuneiden vapaaehtoisten työpanokseen, jotta voimme tarjota edullisen harrastuksen mahdollisimman monelle. Kangasalla on pitkät perinteet lentopalloilussa ja junioreista löytyy on useita toisen ja jopa kolmannen sukupolven lentopalloilijoita. Menestyvä liigajoukkue takaa LPK:lle erinomaisen näkyvyyden ja tunnettavuuden. Näin ollen Kangasalla ei ole ongelmia saada uusia lentopalloilijoiden alkuja mukaan toimintaan, mutta liian usein ryhmien määrää joudutaan rajaamaan valmentajien puutteen vuoksi.

Olisiko sinusta meille uusi juniorivalmentaja tai muu vapaaehtoistoimija? Tässä jotain yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia asiaan liittyen.

Kysymys: Ketä meille kaivataan eniten?

Vastaus: Kaikki vapaaehtoiset ovat aina tervetulleita, mutta etenkin kaipaamme lisäystä juniorivalmennukseen kaikkiin ikäluokkiin ja erilaisille tasoille. Toki voit hypätä myös esimerkiksi joukkueenjohtajaksi tai parantamaan seuran näkyvyyttä somessa. Yhteistyökuviot paikallisten yritysten kanssa ovat myös tärkeä osa edullisen harrastamisen takaamisessa. Tai ehkä sinulla on vaan iso kasa hyviä ideoita toiminnan kehittämiseksi.

Kysymys: Valmennus kiinnostaa, tarvitaanko lajiosaamista?

Vastaus: Tämä riippuu pitkälti siitä mihin ikäluokkaan, mille tasolle ja minkälaiseen rooliin voisit vapaaehtoispanoksesi antaa. Pienillä F-E junnuilla lajikokemus ei ole tärkeää. Muilta valmentajilta saa kyllä apua ja seura tukee lentopalloliiton koulutuksiin osallistumista täysimääräisesti. D-ikäisistä eteenpäin lajikokemuksesta on apua, mutta sen puutekaan ei ole este. Toki aiempti tausta joko valmentamisesta tai pelaamisesta helpottaa liikkeelle lähtöä. Normaali polku junnuvalmentajaksi käy oman lapsen/nuoren kautta. Tulet vain salille, kysyt valmentajakollegalta, miten voit auttaa ja siitä se monella lähtee.

Kysymys: Mitä kustannuksia tai etuja valmennukseen liittyy?

Vastaus: Vapaaehtoistoiminnassa kulut pyritään pitämään mahdollisimman pieninä, kaikille osapuolille. Yhdistys odottaa että aktiivisesti toiminnassa mukana olevat henkilöt ovat myös seuran jäseniä ja hankkivat lentopalloliiton valmentajalisenssin. Näitä kuten myös muita kuluja korvataan vuosittaisten ohjeistusten mukaisesti joko yhdityksen tai joukkeiden toimesta. Valmennukselle tarjotaan aina seuravaatetus ja mm. ilmainen pääsy liigan peleihin. Kaikki lentopalloliiton koulutukset korvataan täysimääräisesti. Luonnollisesti pallot ja muut välineet tulee joko kaupungin tai seuran puolelta.

Kysymys: Viekö toiminta paljon aikaa?

Vastaus: Tässäkin vastaus vaihtelee pitkälti ikäkauden ja joukkueen tavoitteiden mukaan. Pikkujunnuilla treenejä on kerran tai pari viikossa ja sitten turnauksien noin kerran kuukaudessa talvikaudella. Turnaukset on meidän lounaisella alueella yleensä melko lähellä. Isommilla junioireilla treenejä on jo useita viikossa ja turnauksia usein parissa ikäluokassa joko alueellisesti tai valtakunnallisesti. Mutta kannattaa muistaa, että vapaaehtoishommissa kaikki apu on arvokasta. Toki tavoitteet ja oma ajankäyttö on hyvä tehdä kaikille osapuolille selväksi ennen kuin hommaan sitoutuu.

Kysymys: Mikä on hommassa parasta ja mikä pahinta?

Vastaus: Tähän kysymykseen löytyy varmasti todella monta vastausta. Jokainen toimija on löytänyt jotain kiinnostavaa, muutenhan ei tässä oltaisi. Useimmilla suurin motivaattori on tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuus harrastaa ja kehittyä ja olla osana tätä hienoa polkua. Lisäksi tietysti lentopallo on ihan parasta. Eikä meillä seuratoimijoiden joukossakaan ihan tylsää ole ja pyritään jokainen auttamaan toisiamme omien kykyjemme mukaan. Toki kaikella on kääntöpuolensa. Aikaa kuluu mitä vanhempiin junnuihin mennään ja varmasti jokainen joutuu tasapainoilemaan ajankäytön kanssa. Lapset ja nuoret kuitenkin odottavat aina valmentajansa paikalle.

Kysymys: Haluaisin kuulla vielä lisää tai ilmoittaa halukkuudesta tehdä jotain hyvää Kangasalan juniorilentopalloilulle, miten pääsen alkuun?

Vastaus: Pistäpä vaikka yhteydenottopyyntö täällä: https://lpkjunnut.net/seura/202/yhteydenotto